Robbin

[A2] Aanhoudende problemen, botsen, geen video, positioneringsfout

Ik heb inmiddels mijn derde Dreame A2 in minder dan één jaar tijd.

* Eerste A2: batterijprobleem, gekocht bij Coolblue en na enkele weken omgeruild.
* Tweede A2: defect linkeraandrijfwiel, via Coolblue ter reparatie opgestuurd en nooit teruggekeerd.
* Derde A2: rechtstreeks gekocht bij Dreame eind juni 2026.

Ook met dit toestel blijven de problemen zich opstapelen:
* Positionering: de A2 wijkt op bepaalde plaatsen uit zonder reden, maar botst vervolgens toch tegen muren of randen, met schade aan het toestel als gevolg.
* Randen maaien: nog steeds niet correct, slaat stukken over.
* Live Video: werkt meestal helemaal niet.
* Laden: het laadcontact gaat soms verloren nadat de robot langere tijd in het station staat.

Het probleem met de positionering is bijzonder frustrerend. Bij elke maaibeurt ontstaan opnieuw slijtage en beschadigingen aan het toestel. Ik heb de stootranden inmiddels meerdere keren vervangen; de laatste keer was afgelopen zaterdagochtend, en toch zijn er alweer nieuwe sporen zichtbaar. Af en toe een kras is normaal, maar elke keer botsen niet.

De problemen zijn bij Dreame gekend en ze zijn bezig met een firmware update, dit neemt echter de ontstane schade niet weg en het blijft aanslepen.

Zijn er hier nog gebruikers met dezelfde ervaringen? Vooral de combinatie van positioneringsproblemen, foutief maaien van randen en schade aan het toestel vind ik bijzonder frustrerend bij een robot van deze prijsklasse.

Ik hoop dat Dreame deze problemen niet alleen individueel probeert op te lossen, maar ook serieus naar de terugkerende problemen met de A2 kijkt.

Overigens staan de instellingen allemaal goed: veilig maaien van randen, obstakelvermijding randen, 20cm afstand. Ook wordt de robot regelmatig onderhouden dus de bumper is vrij, laadcontacten netjes en Lidar in orde.

Foto 1: recente foto, en zo komt er elke keer meer en meer schade bij ondanks dit toestel slechts 3 maanden oud is. Altijd dezelfde kant schade en Edgemaster nog niet gebruikt.
Foto 2: bovenaan de plotse afwijking bij maaien van randen, altijd zo, ongeacht welk maaipatroon. Wij doen kriskras.

@Dreame Support FR  @Dreame France

Dernière modification par Robbin le 8-9-2026 01:24
Vous devez vous connecter pour répondre. Connexion | Register

3 Commentaire

Hallo,

We begrijpen uw frustratie volledig.

Op plaatsen waar zich lage muurtjes, opstaande randen of hellingen bevinden, kunnen tijdens het draaien helaas soms krassen of slijtageplekken ontstaan. Gelukkig hoeft u zich hierover geen zorgen te maken, aangezien de buitenbehuizing van de robot indien nodig vervangen kan worden.

Om verdere beschadigingen te voorkomen, raden wij aan om op de locaties waar de robot regelmatig ergens tegenaan komt een verboden zone (no-go zone) in te stellen. Hierdoor kan de robot deze gevoelige gebieden vermijden en wordt de kans op nieuwe krassen aanzienlijk verkleind.

Daarnaast willen wij u verzekeren dat ons ontwikkelteam veel aandacht besteedt aan deze feedback. We blijven de navigatie-, positionerings- en obstakelvermijdingsfuncties voortdurend optimaliseren via firmware-updates.

Bedankt voor uw geduld en voor het delen van uw ervaring. Uw feedback helpt ons om onze producten verder te verbeteren.
Ik kan toch geen no-go zone maken rondom bijna het volledige grasveld? Wat met de randen, edgemaster? Dan is dat allemaal nutteloos. Daarvoor dient de optie om afstand te houden en juist geen krassen/schade te maken. Hij heeft ook al schade gereden toen hij via een aangelegd pad naar een andere kaart ging, hij week zomaar uit, herpositioneerde en botste.
Dus dit is geen optie.

Onze vorige A2 had amper krassen of het was van takken en dat snap ik. Deze robot deed wel wat hij moest doen.
Wat ivm de camera? Foutief randen maaien? Er zitten in deze robot teveel fouten die na 3 maanden nog steeds niet zijn opgelost.
@Dreame Support FR
UID:BS483132 BE
  • 34Messages
  • 0Amis

© 2026 Dreame Forum All Rights Reserved | Support by Discuz! X5.0 Font by MiSans

Réponse rapide Retour en haut Retourner à la liste